De ontwikkeling van moderne auto’s

De auto-industrie is een van de belangrijkste en invloedrijkste productiesectoren. De laatste jaren heeft de markt een snelle stijging gezien van de vraag naar hybride en elektrische voertuigen die de koolstofuitstoot verminderen en bestuurders geld besparen op de brandstofkosten.

De geschiedenis van de autoproductie staat echter bol van innovaties die ooit onmogelijk of te duur werden geacht om toe te passen, zoals airconditioning, automatische transmissie, schijfremmen en achteruitkijkspiegels. De implementatie van nieuwe technologie om auto's veiliger, sneller, betrouwbaarder en gemakkelijker te bedienen te maken is altijd een primaire doelstelling geweest voor ingenieurs die op dit gebied werkzaam zijn.

Autofabrikanten rusten de auto’s ook meer en meer uit met moderne gadgets en gebruikersmogelijkheden. Vaak komen hier draadloze verbindingen van sensoren en elektrische apparatuur aan te pas. Om te kijken of alles bij volledige installatie goed werkt, dus om te kijken of alle signalen goed overkomen moet er flink worden getest. Dat kan in een van de testkamers van DMAS.

Autorijden is immers nog nooit zo populair geweest als nu! Dit zijn enkele van de belangrijkste ontwikkelingen in de autofabricage die onze huidige markt hebben gevormd.

De geboorte van de moderne auto

In het begin van de 20e eeuw werd de moderne auto geboren, met inbegrip van de ontwikkeling van het brandstofinjectiesysteem, dat zorgde voor een betere brandstofdistributie en minder schadelijke uitlaatgassen. Tegen de jaren 1930 werden auto's uitgerust met automatische versnellingsbakken die gemakkelijk te schakelen waren en normale brandstof gebruikten, een enorme verbetering ten opzichte van de dure brandstof met een hoger octaangehalte die nodig was voor de handmatige versnellingsbakken van die tijd.

Stalen carrosserieën vervingen de houten die aan het begin van de 20e eeuw algemeen werden gebruikt. Ze waren sterker en duurzamer en bovendien goedkoper om te produceren. Door deze vooruitgang werd de auto een betaalbaar vervoermiddel voor de massa. De vroege auto's hadden echter ook nadelen. Ze boden beperkte bescherming tegen de elementen, en veel bestuurders hadden te kampen met ruwe, hobbelige wegen die meestal onverhard waren.

De opkomst van computergestuurde fabricage

De komst van computerondersteund ontwerp (CAD) betekende dat ingenieurs de bewegingen van de carrosserie van de auto tijdens de fabricage konden voorspellen. Zo konden ze mogelijke zwakke punten opsporen en waar nodig verbeteringen aanbrengen. Er werden geautomatiseerde persen gebruikt voor de productie van carrosseriedelen en robots voor het verven, lassen en assembleren. Computers werden ook geprogrammeerd om kwaliteitscontroles op het eindproduct uit te voeren.

In de jaren tachtig werd computerondersteunde fabricage gecombineerd met geautomatiseerde materiaalbehandeling tot computerondersteunde fabricage (CAM). Hierdoor konden machines worden geprogrammeerd om reeksen taken uit te voeren zonder menselijke tussenkomst. Geautomatiseerde productielijnen konden worden geprogrammeerd om de ingrediënten voor verf te mengen, grondstoffen te laden en te lossen en ze aan machines toe te voeren voor verwerking.

De komst van SMART manufacturing

Geautomatiseerde productielijnen zijn zeer effectief in het produceren van grote aantallen artikelen, maar als er iets fout gaat, wordt de hele productielijn vaak stilgelegd. Werknemers aan de lijn kunnen zich ook vervelen en fouten maken. Om deze problemen op te lossen werden automatische sequentiemachines (ASM's) ontwikkeld. ASM's zijn computergestuurde apparaten die verschillende onderdelen en reeksen kunnen bevatten en geprogrammeerd zijn om taken uit te voeren waarbij meer dan één machine betrokken is, zoals assemblage, bewerking, inspectie, verpakken en palletiseren.

Het gebruik van ASM's in plaats van geautomatiseerde produktielijnen kan de cyclustijden met 5-10 keer verkorten, terwijl ook de kosten dalen en de produktkwaliteit verbetert. De komst van just-in-time-inventarisatie en geautomatiseerde systemen voor de planning van de materiaalbehoeften betekende dat grondstoffen konden worden geleverd net wanneer zij nodig waren voor het produktieproces, waardoor de voorraden werden verminderd en de flexibiliteit van de produktie werd vergroot.

Geautomatiseerde productie

De vraag naar producten van constante kwaliteit en lagere kosten neemt toe en dit stimuleert de automatisering in de automobielindustrie. In feite is de automobielsector al 30 jaar de grootste eindgebruiker van robots: tussen 60% en 70% van alle automatiseringsinstallaties bestaat uit robots. Geautomatiseerde machines kunnen worden geprogrammeerd voor een breder scala aan taken dan ASM's en kunnen vaak gemakkelijker worden geherprogrammeerd, waardoor ze flexibeler zijn.

Zij kunnen ook verschillende materialen verwerken, wat belangrijk is in een industrie die meer dan 40.000 verschillende materialen gebruikt. Geautomatiseerde machines, zoals computergestuurde machines, slijpmachines en persen, kunnen worden gebruikt voor een groot aantal taken, zoals snijden, boren, frezen, draaien, persen en lassen. Ze worden gebruikt voor het maken van onderdelen, het installeren ervan op de auto en het inspecteren van producten.

Geautomatiseerde machines hebben vaak sensoren om de kwaliteit van het gemaakte product of onderdeel te controleren. Geautomatiseerde machines worden vaak gebruikt bij de eindassemblage. Hier worden de exterieur- en interieuronderdelen samengevoegd tot het eindproduct.